Тренировки по Кикбокс, Бокс, Тае Бо, Табата и др.

Блог

Начало»Полезни съвети»УДАР С ХОРИЗОНТАЛЕН ИЛИ ВЕРТИКАЛЕН ЮМРУК – КОЙ Е ПО-СИЛЕН И КОЙ ПО-БЪРЗ?

УДАР С ХОРИЗОНТАЛЕН ИЛИ ВЕРТИКАЛЕН ЮМРУК – КОЙ Е ПО-СИЛЕН И КОЙ ПО-БЪРЗ?

От известно време в социалните мрежи се води дискусия кой удар е по-силен и кой по-бърз – този с ВЕРТИКАЛЕН или с ХОРИЗОНТАЛЕН юмрук. Тези дни ме попитаха същото нещо и на тренировка. За това реших да се опитам да опиша какво мисля аз по темата.

Всеобщото мнение е, че вертикалният юмрук е по-бърз, а хоризонталният е по-силен. Склонен съм да се съглася до някъде с това, но с няколко уговорки и изключения.

Ако говорим за прав удар определено вертикалната позиция на юмрука би ни позволила да нанесем по-бързо удар или поредица от удари, но същевременно тази позиция ни огранича при вкарването на енергия от тялото, а смея да твърдя, че основната сила при ударите идва от енергията вложена от тялото (техники на завъртане на тялото) в удара. Т.е. вертикалният юмрук би бил по-слаб при нанасянето на прав удар. Когато юмрука е в хоризонтална позиция имаме възможност да вкараме повече енергия от тялото към ръката, както и повече стабилност в цялата позиция. Подобно е положението и при изпълнението на ъперкъти.

Но съвсем различно е при крошетата. Моето мнение, е че ако целим максимална сила при изпълнението на кроше положението на юмрука трябва да е във вертикална позиция. В тази позиция, освен че имаме възможност да вкараме оптимално енергията от тялото, имаме по-добра възможност да включим гърдите като мускул, който да добави сила в удара. Минуса при тази позиция за кроше, е че е по-удобен да по-близка дистанция, трудно е да се разтегне ръката напред и да се уцели целта с кокалите на юмрука. Много по-лесно е да се разтегне ръката напред за кроше, когато юмрука е в хоризонтална позиция, т.е. да се изпълни по-далечен удар. Но мнението ми е, че тогава се изолират малко повече гърдите като мускул за сметка на рамото.

Казвам всичко това с уговорката, че говорим за удари в идеални условия и при равни други такива (а те никога не са). Ако даден боец е тренирал конкретен вариант повече от другия, то той би бил по-бърз или съответно по-силен в това, което е тренирал, без значение описаното от мен по-горе.

Още няколко жокера от мен:

– силата на удара е съвкупност от техника, скорост и експлозивна сила на мускулите.
– вертикален прав удар с юмрук се използва често в винг чун и някой видове карате поради спецификата на дистанцията или липсата на удари в главата с ръка.
– по-лесно е да вкараш вертикален юмрук между ръкавиците на противник, от колкото хоризонтален.
– специално крошетата доста школи тренират само единия или само другия вариант, при нас тренираме и двата, хоризонтално кроше за средна дистанция и вертикално за близка. Аз лично работа предната ръка по-често с хоризонтален юмрук, а задната с вертикален.

Извод: Използвайте хоризонтален или вертикален юмрук в зависимост от ситуацията, в която сте. В една ситуация хоризонталният юмрук ще ви е по-полезен, но в друга вертикалният. За да може да ги използвате пълноценно трябва да тренирате и двата варианта. Колкото повече техники владеете, толкова по-разнообразно ще е играта ви. Това ще ви направи по-труден противник и по-добър боец.

Би ли споделил какво е твоето мнение по темата?

Автор: Николай Драганов – треньор в TERES Gym & Fight Club, Пловдив

УДАР С ХОРИЗОНТАЛЕН ИЛИ ВЕРТИКАЛЕН ЮМРУК - КОЙ Е ПО-СИЛЕН И КОЙ ПО-БЪРЗ?

TERES - Gym & Fight Club

Автор

Teres - Gym & Fight Club е една от най-модерно оборудваните спортни зали за бойни изкуства в страната. В Teres - Gym & Fight Club се провеждат тренировки от рано сутринта до късно вечерта. Освен до сега познатите ни класове по Кикбокс и Кросфит (Силово-кондиционни тренировки), в новата зала има и много нови класове като бокс, кардио, кикбокс, тае-бо, бокс за жени, табата и други.

Напишете коментар

*